Skip to content

Idealne wakacje po malezyjsku

06/11/2013

SONY DSC

W Malezji bez problemu znaleźliśmy to, czego w Tajlandii trzeba było się naszukać- ciszę, spokój i niezmąconą (jeszcze) masową turystyką naturę. Długo zastanawialiśmy się, czy wybrać wysepkę Tioman, czy też słynne Perhentiany, ale w końcu stwierdziliśmy, że na Tioman nam bardziej po drodze i jest mimo wszystko wciąż bardziej dziewiczy. To był świetny wybór. Oprócz pieszych wycieczek na sąsiednie plaże i oglądania tego, co pod wodą, nie ma tam zbyt wiele do roboty, przez kilka dni nie zdążyło się to jednak znudzić :)

na wyspę płyniemy z przystani niedaleko Mersing

Plaż z opcjami noclegowymi jest na Tioman kilka. My wybraliśmy spokojną, backpackerską Air Batang, znaną jako ABC.

domki dzieli od morza tylko rząd palm

samoloty schodzą do lądowania niziutko nad plażą!

widok z plaży Panuba

na końcu plaży ABC jest ścieżka przez las do kolejnej plaży, z jednym tylko hotelem- Panuba; zatrzymuje się tam też prom, ale tylko na specjalne życzenie

najpopularniejszy środek transportu na wyspie

molo abc

kocie (i nie tylko) życie płynie tu baaardzo leniwie

główna atrakcja w Tetek, czyli stolicy wysepki

jedno z najmniejszych lotnisk świata

budka flagi

L: telefon z widokiem! ; P: znów te flagi wyborcze..

Jako, że większość przyjezdnych to ci, co nurkują, w ciągu dnia ciężko tu spotkać żywą duszę- wszyscy siedzą pod wodą :) My bawimy się tylko w snorkelling, bo rafy są piękne i to przy samym brzegu. Codziennie długo szukamy knajpki otwartej w dzień, żeby coś zjeść, bo większość kucharzy odpoczywa aż do powrotu nurków z morza. O śniadanie zresztą też (przynajmniej w porównaniu do każdego innego miejsca w Azji) niełatwo. Jest za to kilka miejsc otwartych wieczorem, gdzie można wypić drinka pod palmą.

smażony ryż w kołderce- Pattaya style

neonowe śniadanko

…te drinki to jednak nie dla wszystkich; Muzułmanie mogą za przyłapanie na piciu lub kupowaniu alkoholu pójść siedzieć na 3lata, dostać grzywnę 5000 zł lub… sześć batów!

wycieczki głównie dla zainteresowanych snorklingiem, ale można się też wybrać na trip szlakiem plaż dookoła wyspy

hangover trip

hamak zachód

Zdecydowanym hitem naszego pobytu tutaj jest wycieczka łódką na Coral Island, która sama w sobie jest najpiękniejszą i najbardziej pocztówkową wysepką, na jakiej do tej pory byłam, a jakby tego było mało, tuż przy brzegu są świetnie warunki do snorklowania. Po prostu raj.

waran; podobny pojawiał się regularnie u nas w ogródku

A rafy i kolorowe rybki zagoszczą na blogu za dni kilka!

Praktyczne wskazówki:

• noclegi na plaży ABC są w miarę tanie, ale warunki przeciętne; jak komuś zależy na komforcie, lepiej wybrać inne plaże
  • domki rozciągają się wzdłuż plaży, ale najlepsze są zajęte chwilę po przybiciu promu, więc trzeba szybko na nie polować, a najlepiej przypłynąć rano pierwszym promem z Mersing
  • jeśli chcecie mieć jeszcze ciszej, polecam na plaży ABC z molo kierować się w lewo- jeździ tam mniej motorków niż po stronie prawej, gdzie sporo miejscowych przemieszcza się bez przerwy wte i wewte
  • w ostatniej knajpce na plaży ABC idąc w kierunku Tekek (tej z tygrysem na dachu) serwują najlepszy sok z karamboli (star fruit)
  • w Bamboo Hill Chalet na północnym skraju plaży ABC tanio napełnicie butelki wodą pitną z lokalnego źródełka
  • za Bamboo Hill prowadzi ścieżka do kolejnej plaży- Panuba, na której jest jeden jedyny hotel; wcale nie jest tak drogi, na jaki wygląda i wybierając się drugi raz na Tioman na pewno zatrzymałabym się właśnie w nim; prom zatrzymuje się tam tylko na żądanie
  • radzili nam, żeby przed wyprawą na wyspę zaopatrzyć się na lądzie w spraye na komarzyska i inne „mniej podstawowe” towary, ale okazało się, że nawet takie rzeczy można tam kupić i to wcale nie dużo drożej
  • lepiej unikać Tioman w weekendy i święta, bo wtedy jest tu natłok mieszkańców Singapuru
  • większość promów płynie z Mersing, ale zdarzają się też z sąsiedniej wioski; rozkład rejsów jest bardzo nieregularny i zależy od pływów

*część zdjęć pochodzi od Pawła

P.S. Na blogu ciągle nadrabiam zaległe posty, po krótkie wpisy na bieżąco zapraszam na fejsbuka (nie trzeba mieć tam konta, żeby podglądać tę stronę).

6 Komentarzy leave one →
  1. szpak permalink
    01/12/2013 8:18 pm

Byłem na Tiomanie dwa razy. W 1987 i 1999, strasznie dawno. Za pierwszym razem mieszkałem z dziewczyną (teraz żona) przy plaży ABC. Było tylko parę chatek i jedna knajpka. Byliśmy parę dni, pływanie z rurką, opalanie,turystów na palcach obu rąk. Ale opływając wyspę spodobala się nam Solong Beach. W 99r. byliśmy na Solong. Ale z paru chatek zrobiło się małe miasteczko. Trochę szkoda bo zabudowa mocno chaotyczna. Jest i parę sklepów, parę knajpek. Fajna jest wyprawa piesza na drugą stronę wyspy. Miło czytać że dalej jeszcze jest tam spokojnie. Dzięki za relację,fajne zdjęcia.

• 01/12/2013 9:02 pm

w 1999 to ja o Tiomanie jeszcze nie słyszałam, a wtedy było tam na pewno jeszcze fajniej! Na Solong nie dotarłam, mam jeszcze po co na wyspę wracać :) Spokojnie jest od poniedziałku do piątku, bo w weekendy i święta zjeżdża się pół Singapuru.

2. 23/11/2013 2:38 pm

Teraz siedzimy na Bali ale chcemy zmienić jeszcze adres ;) Czy wiesz jak na tej wysepce wygląda dostęp do internetu? Czy jest to w miarę „porządny” internet? Potrzebny jest mi do pracy…

• 23/11/2013 3:00 pm

przy samej plaży ABC są ze dwie kafejki internetowe i jedna knajpa na pewno ma WiFi (ostatnia, idąc w kierunku Tekek, ta sama, gdzie serwują drinki i sok ze starfruita i tam, gdzie tygrys na dachu), ale jest otwarta tylko popołudniu i wieczorem. Pewnie w innych częściach wyspy jest lepiej..

3. wiola.starczewska permalink
    06/11/2013 3:29 pm

Zabierz mnie tam!!!

• 07/11/2013 12:41 am

teraz to Ty mnie lepiej do Brazylii zabierz, bo ja chwilowo w PL marznę!

Masz coś do dodania? Wal śmiało!